Torsdag morgen hadde vi avtalt å møte min tidligere studiekamerat fra storhetstiden på Handelshøyskolen i Trondheim, Johann Gievær Marvik. Vi syklet Den Store Styrkeprøven sammen med skolelaget i 2013, og det var nå dags for et reunion på sykkel. Johann har alltid vært en maskin, og det er den «sjenerte» nordlendingen fortsatt. Halv 10 var oppmøte på kystens hus hvor TV2, Dag og Ingvild møtte opp. Vi spilte inn et par små snutter før vi syklet ca. 8 km hvor TV2 ville lage et lite klipp. En artig, men uvant opplevelse å bli filmet på sykkelen.

I 12 tiden kom vi oss skikkelig i gang og syklet i bra tempo til første fergekai hvor vi måtte vente en halvtime på fergen. Dagens etappe var på hele 19 mil så det var greit å få litt hvile på fergene. Veien til neste ferge var bare 2 mil og vi hadde i overkant god tid så vi stakk innom butikken og dro på besøk til bestefar og bestemor Gievær. I hyggelig selskap på den herskapelige gården på Lyngseidet feilberegnet vi totalt og mistet fergen med 10 sekunder… Da dro vi likeså godt innom hovedkontoret til det ny oppstartede Fly Viking hvor Johann skal begynne som økonomi og administrasjonssjef! En stor oppgave for en lovende kar. Etter en time kom neste ferge og vi fikk slappet godt av i og med at det var hele 45 minutter fergetid også.

tre personer foran en bobil
Wilsgaard Fiskeoppdrett

Fra Olderdalen syklet vi «feil vei» tilbake til Skarvdalen hvor Wilsgaard Fiskeoppdrett har settefiskanlegg. Fred, som er daglig leder i selskapet, klinket til med et bidrag på hele 30000 kroner som tippet oss over den magiske grensen på en million kroner til kreftforeningen! I tillegg disket de opp med grillmat til oss på settefiskanlegget og vi hadde et meget godt opphold som gjorde de 6 milene ekstra verdt strevet!
Det er helt utrolig at vi nå har nådd målet om en million kroner, og det er fantastisk hvor gavmilde og herlige folk har vært langs kysten! Det varmer 😊

I Olderdalen hang også min gode kompis Ulrik Nakken seg på. Han holder nå til i Skibotn hvor han jobber som fysioterapeut. De siste 6,5 milene til hjemplassen til Johann i Straumfjordnes gikk lekende lett i påvente på en herlig badstue og en pågående fantastisk midnattssol. Ved ankomst fikk vi god «Labrajø» med Petter og så bar det rett i badstuen for å myke opp ømme muskler.

to menn ved en bobil
Lerøy Aurora

Grytidlig neste morgen dro vi på et hyggelig besøk til Kurt Einar Karlsen hos Lerøy Aurora på Skjervøy. De ville ikke være noe dårligere enn Salmar så de økte den totale potten fra Lerøy opp til 20000 kroner. Tusen takk for støtten 😊
Etter et kort intervju fra lokalpressen på Storslett syklet jeg over fjell og gjennom tuneller alle de 18 milene til Alta, bare brutt av en kort havregryngrøt pause på toppen av Kvænang fjellet.

mann og dame
Grieg Seafood

Vel ankommet Alta ble vi invitert på kontoret til Grieg av YoungFish kollega Jessica. Hun bød på kaffe og vi hadde en fin prat på deres kontor hvor vi planla veien videre. Etter en stund var det fôringstid for hennes lille datter så da måtte hun dra hjem, og vi dro på butikken for å kjøpe middag og litt fredagsgodt. Vi dro så opp til Jessica hvor vi skal overnatte, og jeg fikk meg en dusj slik at jeg ble ren og pen i pelsen. Da slipper Petter å klage på at jeg lukter så gale.

Tusen takk for støtten på 10000 kroner fra Grieg, og tusen takk for gjestfriheten 😊
I morgen blir den lengste etappen som går hele veien til Nordkapp, 24 mil! Heldigvis får jeg følge av en lokal supersyklist 😊