Sprekt følge og besøk på Havyard og Steinvik fiskefarm

Yesterday we visited Havyard and Steinvik Fiskefarm. Two of Halyards super fit employees joined us on the road. At Steinvik Fiskefarm we were welcomed by Gaute, Alex and Anne Karin Vassbotten with food, coffee and cake. Gate Vassbotten joined me the last 35 km. Both companies also generously contributed to the cancer organization, thank you so much!

I går pakket vi bilen og dro fra Mona Birkeland sin camping på Birkeland. Oppmøte ved Havyard verftet hvor Sølvtrans skal bygge Ronja Storm, en brønnbåt på 7450 m3 til Tasmania. Havyard er med å sponse turen vår, og vi er svært fornøyde med å ha de med på laget!

tre menn på sykler ved en bobilFra verftet fikk jeg følge av to superspreke Havyard ansatte, Ove Wolff og Mona Birkeland. Ove kunne blant annet skilte med 2:57 på helmaraton, og Mona er kanskje seigere enn noen annen jeg kjenner! Supert reisefølge! 😃 Vi holdt et bra tempo i regnværet til Førde, både i motbakker og nedoverbakker. Vel fremme i Førde fikk vi servert bobilkongens spesialitet; Labrajø 😊

Vi syklet så uten problemer til Steinvik Fiskefarm hvor vi ble godt mottatt av Gaute, Alex og Anne Karin Vassbotten. De viste oss entusiastisk rundt på visningsanlegget sitt nede medsjøen, og serverte så kveldsmat med kaffe og kake på kontoret! Det er helt fantastisk at de har et slikt visningsanlegg som de kan vise frem, og fortelle om den fantastiske næringen vi jobber i. Senest 27.mai hadde de åpen dag på stedet og samlet hele 1000 personer i strålende sol, utrolig!

fire personer og en sjekk på 25000krEtter omvisningen påanlegget kunne Alex overraske oss med hele 25 000 NOK i støtte til kreftforeningen, noe vi er svært takknemlig for 😊

Siste 35 kilometerne ble syklet sammen med Gaute Vassbotten, en herlig kar som tydeligvis er i superform. Han holdt lett følge hele veien og så nesten upåvirket ut. Hadde det ikke vært for pliktene som kaller hadde han lett blitt med til Kirkenes!

Tusen takk for følget på våre 16 mil i dag og tusen takk for støtten fra Steivik Fiskefarm!

Vi måtte til Sunnmøre for å finne finevær!

ti personer som poserer for et bildeI dag var det oppmøte pålakseeksportøren Norwell sitt kontor i Florø sentrum. Der møtte vi en blid og flott gjeng, som kunne by på nydelig røkelaks fra Svanøy Havbruk og en varm kaffe på morgenkvisten. De gav oss litt røkelaks, en kasse med øl (Til Petter 😉) og 5000 kroner i støtte til kreftforeningen! Tusen takk 😊

Videre fikk vi følge av flereansatte og Martin Ramsdal på besøk til Ewos sin fabrikk i Florø.Der ble vi vist rundt på anlegget med fullt fokus på HMS. Denne fôrfabrikken er en av verdens største med et bedriftsområde på ca. 60000 kvadrat. Kjekt å få en liten omvisning! Siste besøket i Florø er Slakteriet som ligger midt i sentrum. Her møtte vi Geir Rindheim som viste oss rundt og fortalte om slakteriet, samt fortalte litt om fotballklubben Florø hvor han er i trenerteamet. Supert besøk 😊

to menn som poserer for bildeDa jeg kom tilbake i bilen i Florø hadde vi fått besøk av selveste skipper på Ronja Skye, Steinar Skorpeide. Han fortalte som vanlig noen røverhistorier og ga oss noen tips på veien. Takk for besøket!

Fra Florø gikk det på stive hjul over fjell, gjennom en tunnel og ut av flora kommune. Da kom finværet så jeg fikk kastet regnjakken. Det ble en fantastisk etappe på 16 mil for andre dag på rad. På toppen av fjellet før Åheim stod Petter i full trikot og ble med de siste 45 kilometerne. Det startet seigt, men han kom raskt inn i et bra tempo vi holdt inn til Åram hvor vi skal overnatte i natt.

I morgen blir en stor dag ute på perla og videre på Sandsøya. Det blir en flott opplevelse vi gleder oss til alle mann!