Fra Nordland til Troms og tilbake til Nordland igjen

Fra Svolvær gikk veien til Stokmarknes hvor vi skulle møte Skretting og Nordlaks. Det var en tøff tur i kraftig motvind, men det var sol så det var god stemning læll. På fergen møtte jeg en Nederlandsk dame som hadde syklet fra Nederland og var på vei til Nordkapp. Der var også en fra Frankrike som var på vei, og en brite som hadde vært på hjul i hele 9 måneder. Artig å møte slike folk og høre deres historier på veiene.

tre personer og en sykkel
Skretting

Hos Skretting ble vi ønsket velkommen av fotballstjernen Johnny Stikholmen, som ersalgssjef for Skretting i Nord. De bød på bløtkake og kaffe, og vi hadde oss en flott prat. De kunne også gledelig fortelle at de ville støtte prosjektet med 15 000 NOK. Skretting var det første selskapet som tok meg inn i varmen, og tildelte meg og en kompis stipend og tur på Aquatraining i 2015 på Gran Canaria. Siden den gang har jeg følt meg som en av gjengen, og kan nå bare glede meg til å treffe gjengen på Aquarock under AquaNor 😊

en mann på sykkelHos Nordlaks hadde vi ingen avtale, men stilte opp på døren og presenterte oss. Der fikk vi omvisning på foringsstasjonen og prate med de hyggelige folkene der før vi satte kursen mot Harstad. I Harstad overnattet vi på Harstad Camping litt utenfor byen.

to skilt på veggenTidlig neste morgen syklet vi på elendige veier mot Narvik, og på veien syklet vi innom Balteskard i Grovfjorden hvor Northern Light Salmon holder til. Jeg ringte først til Elisabeth, men hun var kommet seg langt til fjells på trimtur. Hun ba meg ringe broren Søren som jeg ringte og ødela middagskvilen for. Sporty som han var kom han rett ned til foringsstasjonen hvor jeg allerede hadde fått servert kaffe og kaker som vi spiste i nydelig vær ute på terrassen. Etter hvert kom også bobilkongen som knapt nok hadde hatt hjulene på veien hvor han hoppet og spratt på de gamle veiene.

Ved ankomst Narvik kom tante Sonja ned til bobilen som lå rett ved Scandic hotellet. Det var så kjekt å se Sonja igjen og helt fantastisk at hun ville komme å sykle en etappe med meg! Etter at vi hadde kost oss med litt smågodt og god prat kom også høvdingen sjøl. Han hadde kommet hele veien på sin Harley Davidsson fra Ålesund til Narvik i løpet av to dager og var spenna klar for sykling. Ettersom familien Halsebakk ladet opp til sykkel dagen derpå og måtte leve toppidrettslivet, så tok bobilkongen ansvar og drakk for oss alle fire. Det ble dermed en fantastisk stemning i løpet av kvelden, og vi tok oss likeså godt en tur opp i skybaren på hotellet hvor vi koste oss resten av kvelden.

Dagen etter åpnet med en velsmakende hotellfrokost, men jeg var utrolig spent på fadern sitt første forsøk på landeveissykkel! Jeg var antageligvis like spent som både fadern og Sonja før den kuperte etappen på 7 mil med et seigt fjell vi måtte over. På natten hadde jeg tenkt på forskjellige scenarioer med både fall, velt og klønete nybegynnerfeil som å glemme å løsne skoene før stopp. Fasiten ble det en kan kalle et perfekt scenario hvor både Sonja og fadern imponerte voldsomt, og vår guide Christen fra Gratangen bidro til å skape en ramme over det hele. Christen er leder for BCC – sport og er en fantastisk kar som brenner for sykkelsporten og motivator av rang. Ved ankomst Gratangen fortalte Christen at vi skulle ta en liten omvei for å vise frem den flotte plassen, og da begynte Roger og Sonja og tenke gjennom alle minnene fra barndommen da de besøkte slekt i barndommen. Plutselig hørte vi masse jubling og der stod hele familien i Gratangen og ønsket oss velkommen med norskeflagget svaiende i vinden! Det var et helt spesielt rørende øyeblikk, og jeg er sikker på at både Sonja og fadern slet med å holde tårene tilbake 😊

12 personer på rekke

Vi dro så videre til Foldvik brygge hvor vi ble servert middag med hele slekten og gjengen fra Gratanglaks. Utrolig kjekt at de tok seg tid til å være med oss 😊 Christen kunne gledelig melde at næringslivet i Gratangen kunne bidra med 15000 NOK til prosjektet, og Sonja fortalte at Høyre i Sogn og Fjordane bidro med 3000 NOK! Helt fantastisk 😊
På kvelden satt vi oppe og pratet om løst og fast og det var en helt strålende dag! Både Sonja og Roger imponerte voldsomt på landeveissykkel, og begge var fast bestemt på at dette ga mersmak og skal rett hjem og trene!

I dag gikk fikk jeg følge av min tremenning Tord, som skulle prøve landevei for første gang. Beskjeden fra de lokale før etappen var at det var relativt flatt, og heldigvis ikke noen Bjerkvik bakke som vi hadde fra Narvik til Gratangen. Fra første tråkk gikk det i motbakke, mye brattere og lengre enn dagen før opp på hele 420 moh. Tord viste ingen svakhetstegn og peiset på helt til Salangen hvor vi stakk innom slakteriet til Salaks. Der møtte vi to blide damer som hadde hørt om prosjektet og dro frem Salaks logoen slik at vi kunne ta noen fine bilder! Et utrolig hyggelig møte 😊

Videre syklet vi inn til Sjøvegan hvor Petter laget «Labrajø» og vi fikk storfint besøk av lokalkjendis Lorentine. Hun er kjæresten til min gode venn Andreas Remøy, og en fantastisk humørspreder. Besøket dro opp humøret da været sviktet totalt, og ga energi for resten av dagens etappe. Tord hadde gjort sitt som hare og ble hentet der. Tusen takk for turen 😊
I øsregn og minusgrader varmet det godt da jeg kom syklende ut av Sørreisa hvor en heiagjeng hadde møtt opp 😊 På instagram har jeg lagt ut video av de herlige jentene som hadde møtt opp for å heie oss videre!

Nå sitter vi og spiser is i beboelsesbilen og ladder opp til morgendagens etappe som forhåpentligvis blir tørrere enn i dag!

Følg med på Sølvtrans i morgen på dagens quizzzz… Hvem vet hva bobilkongen finner på da 😊